Grip op gamen

Maatwerk Traject

Natuurlijk is het ook mogelijk om mij te vragen voor lezingen, workshops en trajecten op maat. Door mijn ruime ervaring in de vele werkvelden kan er een traject worden samengesteld voor elke situatie, waaronder gerichte hulp bij een gameverslaving voor de gamer en ouders/verzorgers. Het is uiteraard ook mogelijk om onderstaande onderdelen te combineren in een traject.

Een kort overzicht van het aanbod van trajecten:

  • Voorlichting en Preventie:
    • Lezingen aan ouders, (jeugd) verengingen, gemeenten, scholen, etc.
  • Workshops over ‘Grip op gamen’
  • Gastlessen over 'Grip op gamen':
    • Dit kan zowel voor leerlingen en studenten als voor (aankomende) professionals
  • Gamen en Autisme: 
    • Deskundigheidsbevordering aan iedereen die met gamers met autisme te maken heeft (ouders, hulpverleners, docenten, etc.).
  • Klassikale lessen aan leerlingen/studenten:
    • Over gamen, gezond gamen, risico's van gamen, leerlingen inzicht geven in het eigen game gedrag, handvatten en tips, etc. 
  • Casemanagement:
    • Individuele coaching van gamers en professionals in het onderwijs of organisaties
    • Hulp bij gameverslaving, voor gamers waar er mogelijk sprake is van problematisch gamen, betrekken van ouders, betrekken van school voor plan van aanpak (is er meer aan de hand?), etc.
  • Informatiemomenten over (hulp bij) gameverslaving:
    • Voor ouders, docenten, zorgcoördinatoren, beleidsmedewerkers, hulpverleners etc. 
  • Advies:
    • Advies geven aan organisaties, gemeenten etc. over het uitzetten van beleid over omgaan met gamen

Op zoek naar iets specifieks?

Staat het gewenste traject er (nog) niet bij? Neem dan geheel vrijblijvend contact met me op en we bekijken samen of we een maatwerk traject kunnen samenstellen. De praktijk staat centraal in al mijn trajecten, dus we komen er altijd wel uit.

Na het volgen van een informatiemiddag over ‘Grip op gamen’ werd me duidelijk dat gamen ook positief kan zijn, het is een leuke bezigheid. Ik heb ook geleerd dat we als opvoeders nog te weinig afweten van gamen, en deze kennis is wel heel belangrijk bij het begeleiden van onze leerlingen. Zelf zal ik de term gameverslaving minder snel gaan gebruiken, André gaf me het inzicht dat een verslaving nog vaak niet aan de orde is en dat het gebruiken van dit woord ook voor weerstand kan zorgen bij de gamer. Ik vond deze voorlichting dan ook het echt een meerwaarde voor mij en ons team!

Jos Ros, Adjunct-Directeur Praktijkonderwijs Roermond