Grip op gamen

Training Grip op gamen en autisme!


Eerst volgende trainingen: (deze training wordt ism Instituut CAM gegeven)

Utrecht (Jaarbeurs - Beatrixgebouw)

6 februari 2020 (Uiterste inschrijfdatum: 5 februari 2020)
3 december 2020 (Uiterste inschrijfdatum: 2 december 2020)

Aanmelding kan via het aanmeldformulier.

 

Eindhoven (Pullman - Cocagne)
19 juni 2020 (Uiterste inschrijfdatum: 18 juni 2020)

Aanmelding kan via het aanmeldformulier.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Deze training is SKJ geaccrediteerd voor 6 punten.
Deze training is ook als incompany beschikbaar!

Inhoud van de training

Het wordt tegenwoordig heel normaal gevonden om een computer of spelcomputer in huis te hebben. Gamen hoort bij deze tijd en is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Dit brengt ook risico’ s met zich mee. Het betekent namelijk dat de kans op verslaving aan computergames vele malen groter is dan voorheen. En juist gamers met autisme lijken "vatbaarder" voor het ontwikkelen van problematisch game gedrag. Nog meer dan bij gamers zonder autisme, heeft gamen voor mensen mét autisme vaak een functie. Waarom is dit? Wat zijn de signalen van problematisch game gedrag en hoe kan dit gedrag dan het beste begeleid worden? André Parren vindt het van groot belang dat er oog is voor, en gedegen kennis over, autisme en gamen.

Leerdoelen/beoogde resultaten.

Na het volgen van deze training heeft de deelnemer basiskennis over autisme en gamen, en is hij of zij in staat om te signaleren of er mogelijk sprake is van problematisch game gedrag. Ook weet men dan hoe dit gedrag het beste begeleid kan worden, rekening houdend met de kenmerken van het autisme.

Vanuit de basis wordt tijdens de oefeningen en interactieve presentatie ingegaan op de werkcontext van de deelnemers.

Opzet van de training

Per bijeenkomst 2 dagdelen 2 x 3 uur of 1 x 6 uur

  • Introductie 
  • Diepgang in gamen (geschiedenis, welke soort games zijn er, classificatie van soorten gamers)
    • Interactieve Presentatie en quiz
  • Positieve en negatieve kenmerken van games. 
    • Oefening plenair en in subgroepen
  • De aantrekkingskracht van games (bekeken vanuit game ontwikkelaars en ontwikkelingspsychologie)
    • Interactieve Presentatie en quiz
  • De gamewereld als vlucht (psychologie)
    • Interactieve Presentatie en videomateriaal
  • Verdieping in Autisme (functie van gamen, prikkelverwerking, stress reductie)
    • Interactieve Presentatie en videomateriaal
  • Signalen van problematisch gamegedrag / gameverslaving bij autisme
    • Interactieve Presentatie, videomateriaal
  • Begeleiden van het problematisch game gedrag aansluitend bij het autisme (met o.a.: aansluiten bij de gamer, bespreekbaar maken, de aanpak/alternatieven, ijsbergtheorie)
    • Oefeningen a.d.h.v. eigen casuïstiek
  • Inzicht in het “autistisch denken” (oa. Brain Blocks)
  • Hand-on Tools (plan maken, handhaven, bewustwording)
    • Oefenen in subgroepen a.d.h.v. blauwdruk plan
  • Tips bij begeleiden van gamers met autisme en hun systeem.
  • Evaluatie
     

Meer informatie of aanmelden?

Inschrijven voor de training kan hier!

Interesse in deze training of behoefte aan meer informatie, neem dan gerust contact op met: 
Andre Parren: 06 21 89 05 96
Of mail: info@gripopgamen.nl

Mogelijkheden.

Ik bied diverse trainingen aan rondom de omgang met gamen. Naast vaste trainingsprogramma's behoort een maatwerk traject ook tot de mogelijkheden.

Meer over trainingen