"Met deze training geef ik inzicht in de wereld die gamen heet. Veel opvoeders, zowel ouders als professionals, zitten vaak met vragen over hoe meer grip te krijgen en te houden op het gamen van bijvoorbeeld hun kind of een jongere waarmee men werkt."

INHOUD VAN DE TRAINING__


Na het volgen van deze training heeft de deelnemer basis kennis over games en gamen, en is hij/ zij in staat om te signaleren of er mogelijk sprake is van problematisch gamegedrag. Ook is hij/zij op de hoogte hoe dit gedrag het beste begeleid kan worden, om te voorkomen dat de jongere verslaafd raakt. Er wordt uitgebreid ingegaan op specifieke doelgroepen en de functie van het gamen. Vanuit de basis wordt tijdens de oefeningen en interactieve presentatie ingegaan op de werkcontext van deelnemers.

ONDERWERPEN DIE TIJDENS DE TRAINING WORDEN BEHANDELD:

  • Introductie in de gamewereld.

  • Positieve- en negatieve kenmerken

  • Psychologische aantrekkingskracht van games

  • Online wereld (online gamen, online vrienden en ranked gaming)

  • Invloed van games op emoties, alertheid en prikkelverwerking

  • Gamen bij specifieke doelgroepen (Autisme, ADHD, LVB, etc)

  • 5 Fases van gamegedrag.

  • Begeleiden van problematisch gamegedrag

  • Werken met Gezinnen

De hierboven genoemde onderwerpen worden direct gekoppeld aan de Grip op gamen Cards.

DE GAMER KAN VIA DE KAARTEN, OP EEN VISUELE MANIER DE VOLGENDE ZAKEN 'BESPREKEN':

  • Welke soort games worden er gespeeld?

  • Hoe worden deze games gespeeld?

  • Welke vaardigheden en interesses heeft de gamer?

  • Waarom wordt er gegamed? (inzicht in de functie van het gamen)

  • En is er misschien spraken van een disbalans of problematisch gamegedrag?

DEEL 1 CARDS:

WELKE GAMES SPEEL IK?

  • Introductie in game wereld

  • Gamegenres

  • Positieve en negatieve kenmerken van gamen.

DEEL 2 CARDS:

HOE GAME IK?

  • Platforms

  • Online wereld (online gamen, online vrienden en

    ranked gaming)

DEEL 3 CARDS:

MIJN INTERESSES EN VAARDIGHEDEN

  • Positieve kenmerken van gamen

  • Gamen is meer....

  • Gamen als perspectief

DEEL 4 CARDS:

WAAROM GAME IK?

  • Psychologische aantrekkingskracht van games

  • Invloed van games op emoties, alertheid en prikkelverwerking

  • Gamen bij specifieke doelgroepen (Autisme, ADHD, LVB, etc)

DEEL 5 CARDS:

INZICHT

  • 5 Fases van gamegedrag.

  • Signalen van problematisch gamen.

  • Begeleiden van problematisch gamegedrag.